سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله فارسی پارسی فا 98

شاسی خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

شاسی خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

خودرو یا اتومبیل وسیله ای بسیار کاربردی می باشد که امروزه زندگی بدون آن برای افراد بسیار مشکل است، چرا که بهترین وسیله جهت حمل و نقل افراد و همچنین جابجا کردن انواع وسیله می باشد. 

این وسیله ی نقلیه در انواع بزرگ و کوچک، باری و سواری، سبک و سنگین و ... وجود دارند که هر کدام دارای قابلیت های متفاوت و منحصر به فردی می باشند. اما همه ی آن ها در اغلب اجزای سازنده مشترک می باشند که مهمترین آنها شاسی خودرو می باشد.

شاسی خودرو وسیله ای است که گلگیر خودرو که از اصلی ترین بخش های یک اتومبیل می باشد روی آن قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت شاسی پایه ی اصلی یک خودرو می باشد، چرا که گلگیر خودرو و دیگر اجزای بزرگ و کوچک روی آن قرار می گیرند. 

بنابراین، این وسیله باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا بتواند تحمل وزن تمامی اجزای یک خودرو را داشته باشد.

شاسی یا فریم در واقع چهارچوب انواع خودرو بوده و گلگیر خودرو و تمامی اجزای آن را در بر می گیرد. 

به طور کلی می توان در مورد شاسی خودرو اینگونه گفت که یک خودرو دارای سه قسمت اصلی می باشد که شاسی یکی از آن هاست و با عدم وجود آن اتومبیل نیز وجود نخواهد داشت، چرا که این قسمت گلگیر خودرو و دیگر لوازم یدکی خودرو را در بر گرفته و خود نیز روی چرخ ها قرار می گیرد.

 

 


گلگیر خودرو

گلگیر ماشین نیز از اجزای مهم انواع اتومبیل می باشد که به همراه دیگر اجزای بزرگ و کوچک بر روی شاسی خودرو قرار گرفته و موجب تکامل این وسیله می شود. 

شاسی خودرو در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام متناسب با انواع اتومبیل بوده و دارای کیفیت و قیمتی متفاوت می باشد. تعمیر و تعویض شاسی خودرو در فروشگاه های لوازم یدکی خودرو ممکن می باشد که لوازم و خدمات مختلف مربوط به انواع خودرو را به متقاضیان گرامی ارائه می کنند.

عدم وجود این چهارچوب برابر با عدم وجود خودرو می باشد، چرا که این وسیله از اصلی ترین قسمت های یک اتومبیل بوده و وجود آن جهت نگهداری گلگیر خودرو و دیگر اجزای بزرگ و کوچک آن ضروری می باشد. 

پس با توجه به توضیحات کلی ارائه شده، شاسی خودرو وسیله ای است که در انواع خودرو به عنوان چهارچوب عمل کرده و تمامی اجزای خودرو اعم از قطعات ریز تا درشت آن را بر روی خود جای می دهد.

 

محل قرار گیری گلگیر خودرو بر روی شاسی

در ابتدای این مبحث بهتر است بدانیم که گلگیر چیست و به کدام قسمت از یک اتومبیل گفته می شود، گلگیر خودرو به دسته ای از ورقه های فلزی گفته می شود که در هم پیچیده شده و در کنار درب و اطراف چرخ های جلو و عقب قرار گرفته است. 

گلگیر خودرو در انواع مختلفی وجود دارند که برخی از آنها متصل به بدنه بوده و برخی از آنها از بدنه جدا می باشند که این جدا و یا متصل بودن بستگی به نوع خودرو دارد.

به طور کلی در مورد انواع گلگیر خودرو متصل و جدا می توان گفت که از کنار درب خودرو شروع شده و تا انتهای قسمت جلو و یا عقب امتداد می یابد. 

این وسیله دور تا دور و اطراف چرخ ها را دربر گرفته و همیشه در زمان حوادث هرچند کوچک در خطر می باشد. امتداد این قسمت خودرو از قسمت جلو تا کاپوت خودرو و از قسمت عقب تا صندوق ادامه دارد. 

گلگیر خودرو آسیب پذیر ترین بخش این وسیله می باشد، چرا که محل قرار گیری آن به گونه ای است که همیشه در معرض خطر قرار دارد. اما وجود این قسمت از ایجاد هزینه های اضافی در زمان حوادث جلوگیری می کند. چرا که شدت ضربه در این قسمت از خودرو خلاصه شده و از آسیب بیشتر جلوگیری می شود.

 (لوازم یدکی خودرو)

بهترین شاسی خودرو

گلگیر خودرو در واقع محافظ دیگر قطعات خودرو می باشد و در تهیه و نصب آن باید نکاتی در نظر گرفته شود. 

برخی نکات مهم در زمان خرید و نصب گلگیر خودرو عبارتند از:

1.    در هنگام خرید گلگیر خودرو دقت کنید که محصولی مقاوم و مناسب را تهیه می کنید تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود.

2.    تهیه ی این قطعه بهتر است از برندی معتبر صورت گیرد تا از کیفیت آن اطمینان کافی حاصل شود.

3.    نصب آن باید به بهترین نحو ممکن صورت گیرد تا در زمان بروز حوادث هزینه های آنچنانی را متحمل نشوید.

اما جالب است مطالبی را در مورد مزایای این بخش از انواع خودرو بدانیم که مربوط به مزایای آن می باشد. ویژگی و مزایای گلگیر خودرو:

•    این بخش از خودرو، از پاشیدن گل و لای و موارد موجود روی جاده بر روی ماشین جلوگیری می کند.

•    گلگیر قسمت مهمی در اتومبیل به شمار می رود، چرا که در زمان تصادف شدت ضربه را دفع کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

•    این وسیله در انواع قیمت و کیفیت موجود بوده و با خواست تمامی افراد سازگار می باشد.

•    انواع گلگیر دارای تنوع رنگی بالا بوده و با تمامی خودروها سازگاری دارد.

•    اغلب گلگیرها دارای قابلیت تنظیم می باشند که از مهم ترین ویژگی های آن می باشد.

•    استفاده از این قطعه موجب تکمیل شدن طراحی ظاهری انواع خودرو شده و زیبایی آن را دوچندان می کند.