سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله فارسی پارسی فا 98

لوازم یدکی مهم خودرو

لوازم یدکی مهم خودرو

لوازم یدکی خودرو ها از قطعات و لوازم مهم و ضروری خودرو ها هستند که اگر هر کدام آسیب ببینند ممکن است صاحبان خودرو را دچار مشکل کنند اما برخی بر این باورند که شناخت لوازم و قطعات ماشین برای صاحبان خودرو مهم نیست و مکانیک ها و لوازم یدکی فروش ها باید آنها را بشناسند اما این باور غلطی است زیرا شناخت آنها و کارکردشان در خیلی مواقع به صاحب خودرو کمک میکند و شاید بتوان گفت ضروری نیز میباشد

ما در این مقاله شما را با 0 1 لوازم یدکی مهم خودرو  آشنا میکنیم:

1-   آلترناتور

آلترناتور یک قطعه مهم و ضروری در خودرو است که برای شارژکردن باتری خودرو است و در واقع وظیفه‌ی تامین انرژی الکتریکی را برای این امر مهم دارد و این نیرو را از تسمه ای میگیرد که آن تسمه نیز نیروی خود را از میل لنگ به طور مستقیم میگیرد.

اگر این قطعه خراب شود و از کار بیوفتدطبیعتا باتری شارژنمیشود و شارژ آن خالی میگردد خرابی برینگ نیست میتواند موجب خراب شدن آلترناتور گردد که در این صورت در هنگام کار کردن تولید صدای بلند و آزاردهنده ای میکند.

زمانی که آلترناتور از کاربیوفتد که در اغلب مواقع به صورت ناگهانی است در پشت آمپر یک چراغ قرمز هشدارنده روشن میشود که به راننده آگاهی ایجاد مشکل را میدهد.



2-   یونیت کنترل سیستم ABS

 

سیستم ABS وظیفه ی امنیت و ثبات خودرو را در هنگام ترمز گیری به عهده دارد به این صورت که از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمزگیری جلوگیری مینماید و متعاقبا سبب میشود خودرو پایداری بیشتری داشته باشد.

این سیستم دارای یونیت کنترل ABS است که در واقع نقش مغز را در این سیستم ایفا میکند و فرمان میدهد چه زمانی ABS عمل کند.

این یونیت بر اساس یک سری اطلاعات تصمیم گیری میکند که شامل :

-       دانستن سرعت چرخ‌ها

-        دانستن فشار ترمز

گلگیر خودرو

در واقع این سیستم از سرعت گردش چرخ تشخیص می دهد که آیا چرخ دچار مشکل شده و قفل شده یا خیر ،

هنگامیکه یونیت ABS دچار  خرابی و مشکل بشود  در نشان دهنده های خودرو یک چراغ نارنجی یا زرد رنگ  ABSروشن خواهد شد. معمولا این یونیت به ندرت خراب و دچار مشکل میشود اما در این صورت این یونیت جزو قطعات گرانقیمت میباشد و هزینه تعویض آن نیز زیاد خواهد شد.


 

3-   پلوس

 

پلوس از قطعاتی است که بیشترین خرابی را به همراه دارد و معمولا این خرابی در اثر پاره شدن بادگیرهای آن است ، این قطعه داراری وظیفه‌ی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ است.(کاپوت خودرو)

گردگیر پلوس چیست؟ گردگیر در واقع در انتهای پلوس قراردارد و به شکل قیف مانند است و وظیفه ی آن نیز جلوگیری از تماس آلاینده ها مثل خاک ، گرد و غبار و .. با سرپلوس میشوند و مانع خرابی آنها میشوند  . این قطعه به دلیل خرابی بالا توصیه میشود که در سرویس ها حتما پلوس چک شود و در صورت نیاز تعویض گردد.

4-   موتور فن

 

اجزای تشکیل دهنده فن یک الکتروموتور و یک پره است.موتور فن وظیفه ی تامین  هوای مورد نیاز سیستم بر عهده دارد و هوا را به داخل اتاق خودرو میفرستد.

 فن ها ممکن است زود به زود دچار خرابی شوند و یا کلا از کار بیوفتند  اما خرابی فن همراه با ایجادسروصدای است و حتی ممکن است کلا از کار بیافتد.(چراغ خودرو)

 

5-   کالیپر ترمز

مهمترین قسمت سیستم ترمز کالیپر آن است. کالیپر با فشار دادن لنت ها بر روی دیسک موجب کاهش سرعت شده و خودرو را نتوقف مینمایند.

اشکال در کالیبر موجب میشود لنت ها دچار سایش   و در مواقع خیلی حاد موجب نشتی روغن ترمز از کالیبر  شود که خطرناک است و ممکن است خودرو سیستم ترمز خودرو دچار از کار افتادگی کامل گردد.

در صورت خرابی کالیبر بهتر است این قطعه را تعویض نمایید گرچه این قطعه و قطعات داخلی آن قابل تعمیر است.